laatst gereden ritjes

> GPS-track : > klik hier <
> Type :

gps-route

> Parcours : 70% verhard maar alles behalve vlak !
> Quotatie :

8 = mooie rit met verschillende off-road stukken

> Omschrijving :

VOORBEREIDING
Via een artikel in het magazine ‘Op Weg’ op de website van ‘Pays de Famenne’ terecht gekomen. Een netwerk van 350 km, voor al uw fietstochten… met een vrij handige ‘sitytrail’ sofware waar je een mooi overzicht krijgt van verschillende routes.

Daar kies ik ‘Circuit les crêtes’, de grootste afstand in lusvorm.
Na het downloaden van het gps-bestand pas ik de route een klein beetje aan, ttz. ik zoek een alternatief voor enkele kms langs de N86 tussen Marche en Hotton, wat de rit tot 60 km brengt. Voor alle zekerheid druk ik het traject ook af en noteer alle knooppunten.
Waillet is voor mij het makkelijkste punt om mijn wagen kwijt te raken op het parcours, ik start dus niet in Marche-en-Famenne zelf.
Mere - Waillet = 144km (1u42).

AKTIE
Rond 8u30 zit ik op de fiets en alhoewel ik mijn jasje met lange mouwen aan heb is het zeer fris (+/- 7°) De weersvoorspelling zijn alleszins hoopgevend maar het zal eerst nog wat afzien worden want er hangt mist…

Vanuit Waillet rijd ik richting Marche waar ik enkele kms voor de stadskern een eerste keer off-road moet door een bos. Het is al snel duidelijk dat dit traject niet koersfietsvriendelijk zal zijn. In het centrum zelf is het zeer goed uitkijken want het is draaien en keren en het valt me dan pas op dat de bepijling alles behalve aanwezig is. Sinds het vertrek volgde ik de aanwijzingen op de gps, maar in het centrum was dit niet evident. Deels op mijn oriëntatie en af & toe een pijltje raakte ik uit het centrum om achter het station links op te draaien.
Ik zat nu op het deeltje traject dat ik zelf had uitgestippeld en het viel enorm mee !
Juist voor Hotton was ik verplicht om nog enkele kms de drukke N86 te volgen maar Hotton zelf maakt alles goed. Prachtig pittoresk dorpje die door de Ourthe in twee wordt gedeeld. Daar maak ik ook voor het eerst kennis met de bordjes ‘Ravel Durbuy’ die ik volgens de gps dien te volgen, want opnieuw geen spoor van knooppunten.

Even later steek ik de Ourthe voor de 2de keer over om er daarna even naast te fietsen en wat verderop tot mijn allergrootste verbazing (en na wat aarzelen) dwars door een camping te moeten ! Gelukkig stond de bareel open (zoniet kan je er wel naast :o)
Maar echt waar het traject loopt door ‘camping la Mayette’ waar je opnieuw de Ourthe kruist om direct off-road omhoog door een stukje bos te fietsen. Voor we op de steenweg richting Durbuy komen, is er een afdaling vol keien en losliggende stenen. Dus dit parcours met een koers- of toerfiets afleggen is onbegonnen werk !

Net voor het centrum van Durbuy moeten we links het brugje over. Ikzelf wijk even af en rijd tot in het centrum, ideale stop om de innerlijke mens de versterken. Eens terug op het parcours, nl. de voetgangers/fiets-brug over de Ourthe is het direct rechts het straatje omhoog (hier is het opnieuw onduidelijk, ook op de gps). Omhoog is het juiste woord want het is echt een lange beklimming, de eerste kuitenbijter van de dag. Na een afdaling komt direct de 2de, in het dorpje Palenge. Ook hier is het terug schakelen naar de kleinste versnellingen…
Eens boven geen afdaling maar wel een verharde kouterbaan die aan het eerste kuispunt dwars door een boerderij loopt. Deze weg blijven we volgen tot we aan KNP 54 naar links aan een supersnelle afdaling beginnen richting Somme-Leuze.

Zoals vaak in de Ardennen ;-) komt er na een bergaf een bergop… de derde kuitenbijter van de dag dient zich aan. Terug afdalen, de autosnelweg E46 onder om direct erna terug het hartritme de hoogte in te jagen tijdens de volgende klim. Opnieuw opletten na het oversteken van de N929 (Route de Givet). Het is hier wel degelijk rechtdoor om na het laatste huis en voor de grote stal, links in te draaien. Het lijkte een privé oprit maar mondt uit in een boswegje. Na een klein brugje en bredere bosweg is het aan KNP 96 opnieuw opletten geblazen. Hier nemen we de eerste baan links en laten het kerkje rechts liggen om opnieuw onze bolletjestrui aan te trekken voor de 4de echte beklimming.
Eens boven is het schuin rechtdoor (rue du bois Nolomont) en niet de rue aux Renaix ! En dan volgt er het meest spectaculaire off-road stuk van gans het traject, echt prachtig !!
Eerst een gevaarlijke afdaling en nadien een fikse beklimming (5de en laatste van de dag) door een prachtig bos. Eens uit het bos kom ik terug in de bewoonde wereld van Waillet, waar ik ’s morgens de rit ben gestart… Weliswaar in totaal andere weersomstandigheden want het kwik is ondertussen al opgeklommen naar 21° onder een straalblauwe lucht.

NABESCHOUWING
Mooie route maar louter afgaan op de bepijling is onbegonnen werk !
Zelfs met de gps is het soms zoeken...

Het parcours is 70% verhard en dus niet te rijden met noch een koersfiets noch een sportieve stadsfiets, voor de off-road stukken moet je echt over een mountainbike beschikken !

Info komende van de fietscomputer:
- Gefietst : 63.71 km
- Gemiddelde : 17,3 km/u (af & toe gestopt voor een foto)